هفدهمین رویداد فیناپ با موضوع BNPL یا (الان بخر، بعدا پرداخت کن) برگزار شد!

هفدهمین رویداد فیناپ با موضوعیت BNPL یا الان بخر، بعدا پرداخت کن!
پنجشنبه‌ ۶ مرداد ۱۴۰۱ با حضور بازیگران اصلی اکوسیستم مالی و صنعت پرداخت اعتباری کشور برگزار شد.
در این رویداد جمعی از مدیران ارشد اکوسیستم پرداخت اعتباری کشور درباره‌ی وام، اعتبار و بازیگران جدید سخنرانی کردند. همچنین سیدحامد قنادپور مدیرعامل «تارا» و وحید شامخی معاون توسعه و نوآوری «تارا» هم گزارشی در خصوص وام و اعتبار ارائه کردند.
وحید شامخی، معاون توسعه و نوآوری «تارا» نیز گزارشی با عنوان «مردم ایران از خدمات وام و اعتبار چه می‌خواهند؟» را رونمایی و ارائه کرد.
بر اساس گفته‌های شامخی، این گزارش شامل سه بخش اصلی است که بخش اول در رابطه با وضعیت وام در ایران است. در این گزارش ۸۳ درصد از مردم اوضاع را بد توصیف کرده‌اند. در جزئیاتی بیشتر ۲۴ درصد مردم تابه‌حال وامی دریافت نکرده‌اند و ۱۲ درصد از دریافت آن پشیمان شده‌اند.

شامخی اشاره کرد افرادی که تابه‌حال وامی نگرفته‌اند دلیل آن را سخت بودن فرایند دریافت عنوان کرده و گفته‌اند در صورتی که تضامین و وثایق لازم کاهش و مبلغ افزایش یابد، برای دریافت وام اقدام می‌کنند.
او در ادامه سخت‌گیری‌ها، تضامین، مبالغ کم و کارمزد بالا را از دلایل عدم تمایل مردم به دریافت وام به شمار آورد.
شامخی در رابطه با خدمات جدید این حوزه توضیح داد: «تابه‌حال ۴.۵ میلیون نفر از خدمات وام یا اعتبار خُرد بازیگران مالی جدید استفاده کرده‌اند و ۶۴ درصد افراد هم به دلیل آسان شدن فرایند‌ها از این موضوع رضایت داشته‌اند.»
او در ادامه پیشنهاد کرد بهتر است وام‌هایی که مبالغی بین ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون‌ دارند به لندتک‌ها و مبالغ‌ خُردتر از این ارقام به BNPL ها و مبالغ بزرگ‌تر به بانک‌ها سپرده شود.
سیدحامد قنادپور، مدیرعامل تارا، در ادامه هفدمین رویداد فیناپ در ارائه خود با عنوان «وام، مرغ عزا و عروسی!» فرآیند وام‌دهی را به چهار دوره تقسیم کرد: «در دوره اول در زمان جنگ، وام‌های خُرد صرف کارهای عمرانی، سازندگی و کشاورزی می‌شد. در دوره دوم امور بانکی تسریع شد، تورم بالا بود و تمرکز دولت روی وام‌های کلان بود و مردم خودشان خرید اقساطی را با چک‌های کارمندی رواج دادند. در دوره سوم نیز دولت درآمد زیادی داشت و شروع به دادن وام‌هایی با مبالغ گوناگون کرد.»
وی افزود: «در دوره چهارم تصمیم‌گیری‌ها بر اساس بحران‌ها انجام می‌شد اما در مجموع در همین دوران شاخص رفاه کم شد و این نوع سیستم وام‌دهی تاثیری بر زندگی مردم نگذاشته است.»
سیدحامد قنادپور بر این باور است که خاستگاه وام در ایران بحران، تورم، رکود و خانواده بوده است اما در این خاستگاه‌ها، جامعه هدف به درستی شناسایی نشده و به دهک پایین و متوسط کمکی نشده است.
او تاکید کرد: «نباید به دهک‌های پایین وام خرید کالاهای لوکس داد. هدف ما نباید تولید قشر همیشه بدهکار باشد؛ ما می‌خواهیم مردم را توانمند کنیم تا خرید متناسب با دهک خود را راحت‌تر انجام بدهند. هدف ما در تارا نیز توانمندی مالی قشر متوسط جامعه است.»

دیدگاهتان را بنویسید

2 × 1 =