اخبار

همه چیز درباره نسل جدید اعتباردهی خُرد یا BNPL

امروزه باتوجه به شرایط اقتصادی، افزایش هزینه‌ها و مخارج زندگی روزمره، قدرت خرید عموم مردم نسبت به گذشته بسیار کاهش پیدا کرده است. جالب است بدانید که در بیشتر کشورهای دنیا اعتباردهی خُرد و کارت‌های خرید اعتباری سال‌های زیادی است که به یکی از ابزارهای پرطرفدار در میان مردم به منظور خرید کالای مورد نیازشان تبدیل شده است، اما در کشور ما نسل جدید اعتباردهی خُرد یا همان BNPL (Buy Now Pay Later) هنوز نیاز به معرفی دارد.

صحبت از خرید اعتباری یا دریافت وام در میان عموم مردم، غالبا آن‌ها را به یاد وام‌های بانکی با شرایط سخت و زمان‌بر با بهره‌های بالا و ضامن معتبر می‌اندازد. درصورتی‌که نسل جدید اعتباردهی خُرد یا همان الان بخر بعدا پرداخت کن مفهومی کاملا مجزا از وام‌های بانکی می‌باشد. باتوجه به اینکه بسیار از مردم هنوز با نسل جدید اعتباردهی خُرد آشنایی چندانی ندارند، از این رو در این مطلب از وبلاگ تارا ما قصد داریم به بررسی چیستی این اعتبار و مزایای آن بپردازیم تا شما عزیزانی که ممکن است با مفهوم اعتباردهی خُرد آشنایی نداشته باشید، با آن آشنا شده و از مزایای آن استفاده کنید.

اعتباردهی خُرد چیست؟

اعتباردهی خُرد یا سرویس BNPL یکی از سرویس‌های جذابی است که می‌تواند لذت خرید اینترنتی را برای کاربران دو چندان کند، همانطور که می‌دانید در دنیای امروز خرید اینترنتی از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است. شما با چند کلیک ساده می‌توانید کالای مورد نظر خود را درب منزلتان دریافت کنید،‌ چی از این بهتر؟

ضمن اینکه با شروع پاندمی کرونا استفاده مردم از خرید اینترنتی بیش از سال‌های گذشته شده است، جالب است بدانید که در خلال رشد چشمگیر خرید‌های اینترنتی، استفاده از سرویس‌های اعتباردهی خرد می‌تواند قدرت خرید شما را افزایش دهد.

سیستم اعتباردهی خُرد یا همان الان بخر بعدا پرداخت کن در جهان بسیار شناخته شده و محبوب است و عملکرد آن با خرید اقساطی کاملا متفاوت است، با استفاده از این سرویس حساب کاربر تحت عنوان اعتبار شارژ خواهد شد و کاربر می‌تواند خرید خود را انجام دهد و به مدت یک تا دو ماه فرصت دارد که هزینه کالای خریداری شده را که اغلب بدون کارمزد می‌باشد، پرداخت کند. در کشور ما نیز طرح اعتباردهی خُرد در سال‌های اخیر محبوبیت خود را میان آن دسته از افرادی که با این سیستم آشنایی دارند به دست آورده است.

عملکرد سرویس اعتباردهی خرد به چه صورت است؟

عمکلرد سرویس اعتباردهی خرد به شدت وابسته به سیاست‌های شرکت ارائه‌دهنده آن می‌باشد و هر شرکتی شرایط و ضوابط مربوط به خود را دارد، برای مثال برخی از شرکت‌ها در زمان بازپرداخت اعتبار از مشتریان خود بهره اعتبار داده شده را می‌گیرند، اما برخی از شرکت‌ها تنها هزینه‌ای که به عنوان اعتبار به کاربر خود داده‌اند را دریافت می‌کنند. اما اگر به طور کلی بخواهیم به نحوه عملکرد این سرویس اشاره کنیم می‌توان موارد ذیل را برای آن بیان کرد:

  • شما می‌توانید از یک فروشگاه طرف قرارداد با شرکت مذکور با اعتباردهی خرد خرید کرده، بدین صورت که مانند همیشه خرید می‌کنید و فرآیند پرداخت خود را آغاز می‌کنید.
  • زمانی که فرآیند پرداخت آغاز می‌شود، در کنار گزینه‌های پرداخت نقدی و آنلاین، گزینه‌ای نیز تحت عنوان پرداخت اعتباری برای کاربر قرار داده می‌شود.
  • پس از تایید اعتبار مشتری از طریق شرکت مذکور با توجه به میزان اعتبار فرد، حساب اعتباردهی خرد او شارژ خواهد شد، لازم به ذکر است که این اعتبارسنجی تنها برای شرکت مذکور بوده و به دفاتر اعتباری خاصی ارجاع داده نمی‌شود.
  • اکثر شرکت‌هایی که این سیستم را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند، معمولا بازپرداخت‌های خود را از کابران بدون بهره دریافت می‌کنند.
  • زمان بازپرداخت اعتبار خرد معمولا بین یک الی دو ماه می‌باشد.

مزایای استفاده از سیستم اعتباردهی خرد برای کاربران

به عنوان یک مشتری که قرار است از این سیستم اعتباردهی خُرد استفاده کند برای شما چندین مزیت بالقوه وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

  • این سیستم به افزایش قدرت خرید شما کمک شایانی خواهد کرد، برای مثال دیگر نیازی نیست که تا اول ماه و زمان دریافت حقوق خود صبر کنید و می‌توانید با استفاده از اعتبار خود خرید کنید.
  • یکی از بهترین مزایای این سیستم آنلاین بودن تمامی مراحل آن می‌باشد. با استفاده از این سرویس دیگر نیازی نیست تا به صورت حضوری در مراکز دریافت وام برای انجام مراحل قانونی آن حضور پیدا کنید و در زمانتان صرفه‌جویی خواهد شد.
  • باتوجه به عدم وجود کارت اعتباری و خرید اعتباری در کشور ما، خدمات BNPL مزایای مشابهی همانند کارت‌های اعتباری خارجی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که می‌توانید از آن استفاده کنید.
  • این سرویس شرایط پرداخت منعطفی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، برای مثال فرد می‌تواند با استفاده از این سرویس کل مبلغ یا تنها بخشی از مبلغ خرید خود را بپردازد.
  • یکی از مزایای این سرویس بازپرداخت‌های بدون کارمزد است، برای مثال شما اگر یک سرویس اعتباردهی خُرد کوتاه مدت انتخاب کنید و پرداخت خود را به موقع انجام دهید، می‌توانید بدون پرداخت هیچ کارمزدی، اعتبار خود را دریافت کنید.
  • بررسی صلاحیت سوابق اعتباری کاربرانی که قصد استفاده از سیستم اعتباردهی خُرد را دارند، برخلاف چک‌های اعتباری باعث کاهش امتیاز اعتباری شما نخواهد شد، اما تاخیر در بازپرداخت‌هایتان می‌تواند منجر به ایجاد امتیاز منفی در اعتبارتان شود. در واقع بر اساس اعتماد به کاربر، اعتبار تخصیص داده خواهد شد.
  • هر فردی می‌تواند بیش از یک بار از این طرح استفاده کند و تنها شرط موجود برای آن بازپرداخت به موقع وجه قبلی است، همان‌طور که پیش‌تر بدان اشاره کردیم بازپرداخت‌های این سرویس بدون کارمزد بوده است.

سخن آخر

همانطور که متوجه شدید سیستم اعتباردهی خُرد نقش به‌سزایی در افزایش قدرت خرید شما خواهد داشت که این مورد از کلیدی‌ترین مزایای استفاده از این سیستم می‌باشد. در این مطلب از وبلاگ سایت تارا به معرفی و بررسی مزایای نسل جدید سرویس اعتباردهی خُرد یا همان BNPL پرداختیم، امیدواریم که مزایای مطرح شده در این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد، ممنون که تا انتها با ما همراه بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *