اخبار

گفتگوی مدیرعامل تارا با مجله «عصر تراکنش» به بهانه پایان سال ۱۴۰۲

مصاحبه مدیرعامل تارا

«تارا»؛ یک سرویس دریافت و پرداخت اعتباری است که ابتدا کار خود را با مشتریان سازمانی آغاز کرد و در سال ۱۴۰۲ و یکسال و نیم بعد از راه اندازی سرویس «الان بخر، بعدا پرداخت کن» که با کد معرف فعال می‌شد، خیلی پر سروصدا و با برگزاری یک کمپین محیطی در مترو و سطح شهر تهران از عمومی شدن این خدمت رونمایی کرد. کمپین «قرض نگیر، از تارا دستی بگیر» در آذرماه و دی‌ماه باعث شد تا نگاه‌ها در این صنعت به بازیگری بیافتد که پشت آن گروه صنعتی گلرنگ و مدیرعاملی است که از «همراه‌کارت» و «ارتباط ‌فردا» و دیگر نوآوری‌های بانکی آمده است. پلتفرم‌هایی نظیر تارا در سال‌های اخیر رواج زیادی پیدا کرده‌اند و به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و امکاناتی که در اختیار آنها قرار می‌دهند، با استقبال خوبی نیز روبه‌رو شده‌اند. امکاناتی که تارا به کاربرانش ارائه می‌دهد شامل سرویس بازگشت وجه یا خرید اعتباری با جیب خالی، از بیش از ۷هزار فروشگاه و برند موجود در کشور است. با وجود این، توسعه چنین سرویس‌هایی به ایجاد فرهنگ استفاده از آنها و تبدیل شدن سبک زندگی اعتباری به چیزی بیشتر از خرید قسطی بستگی دارد. در گفت‌وگویی که با حامد قنادپور، مدیرعامل تارا داشتیم درباره دستاوردها و چالش‌هایشان در یک سال گذشته و برنامه‌هایی که برای آینده این پلتفرم دارند، صحبت کردیم و از تلاش‌هایشان در راستای توسعه سبک زندگی اعتباری پرسیدیم.

فلسفه شکل‌گیری تارا

سیدحامد قنادپور که در سوابق کاری او موسس و مدیرعامل شرکت ارتباط فردا و موسس و رئیس هیئت‌مدیره شرکت‌های همراه کارت، فینووا، فینوتک و… دیده می‌شود، در انتهای سال ۱۳۹۹ تارا را راه‌اندازی می‌کند. او درباره حضور در این شرکت و فلسفهوجودی‌اش می‌گوید: «سال ۱۳۹۹ به دنبال فلسفه بنیادین زندگی‌ام بودم و تصمیم داشتم کسبوکاری برای افزایش رفاه مالی مردم داشته باشم. در آن زمان، مدل‌های پرداخت اعتباری به ویژه مدل BNPL‌ در دنیا در حال ترند شدن بودند و این با باورها و آرمان‌های ذهنی من برای ارائه خدمات بانکی به عموم مردم و رفاه مالی قشر متوسط منطبق بود. به همین خاطر در مجموعه گروه صنعتی گلرنگ، تارا را شروع کردیم. گلرنگ با در اختیار داشتن بخش‌های کاملی از زنجیره تأمین و شبکه بسیار متنوع فروشگاهی-کالایی، بستر بسیار مناسبی برای توسعه و پایه‌گذاری این ایده بود. متأسفانه ۲، ۳ سال اخیر با کاهش قدرت خرید مردم، نیازها تفاوت چشمگیری داشته، اما آرمان و هدف ما در تارا، وارد کردن موضوع «اعتبار» به جریان زندگی مردم بود. حتماً در جریان هستید که اعتبار سالها است در همه جای دنیا در حال استفاده شدن است، اما در ایران هنوز مفهوم تازه‌ای است.»

دستیابی به ۷هزار شعبه فروشگاهی

بنا بر صحبت‌های قنادپور، تارا فعالیت خود را با تمرکز روی سازمان‌ها آغاز کرده‌ و بعدها به سمت ارائه اعتبار به عموم مردم نیز رفته است. اما این تمام ماجرا نیست و آنها در سالی که گذشت،‌ اقدامات دیگری نیز انجام داده‌اند. او در این خصوص بیان می‌کند: «کاربران سازمانی ما از کارمندان سازمان‌های طرف قرارداد ما هستند که به اعتبار سازمان‌شان و به پشتوانه آنها، فقط با نصب اپ تارا، اعتبارشان را رؤیت می‌کنند و می‌توانند از ۷هزارفروشگاه ما در سراسر کشور به‌صورت اعتباری خرید کنند. توسعه فروشگاه‌ها یکی از رویکردهای جدی ما در سال جاری بود. اساساً در دنیا هم سرویس‌های اعتباری با چرخه بسته، با کیفیت و تنوع فروشندگان‌شان اهمیت پیدا می‌کنند. ما در سال ۱۴۰۲ موفق شدیمبه حضور در ۷هزار نقطه فیزیکی و پذیرنده در سراسر کشور دست پیدا کنیم و با معتبرترینو نامدارترین برندهای ایرانی قرارداد پذیرندگی امضا کردیم؛ برندهایی نظیر دیجی‌کالا، بانی مد، روژا شاپ، خانومی، هایپرمی، فروشگاه‌های شهروند و دیلی مارکت و … که نیازمشتری را بی‌پاسخ نمی‌گذارند. از سوی دیگر، سرویس اعتبار خُرد تارا را برای عموم مردم راه‌اندازی کردیم. دریافت این اعتبار از ۵ تا ۵۰میلیون ریال، کمتر از ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. احراز هویت و اعتبارسنجی، مهمترین مرحله است. این افراد هم تا ۵میلیون تومان می‌توانند از تارا اعتبار بگیرند، از فروشگاه‌های ما خرید کنند و در دو قسط بازپرداخت کنند. استقبال از این سرویس تارا بی‌نظیر بود.»

مصاحبه مدیران تارا

متمرکز بر زندگی روزمره مردم

تورم و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تمایل آنها به استفاده از سرویس‌های BNPL در سال‌های اخیر بیشتر شود. سرویس BNPL تارا نیز یکی از همین سرویس‌هایی است که مورد استقبال مردم قرار گرفته است. قنادپور درباره این استقبال توضیح می‌دهد: «سبک زندگی و اقتصاد اعتباری سال‌ها است که در دنیا در جریان است و به مردم کمک می‌کند که چرخ زندگی روزمره‌شان را بچرخانند و قدرت خرید خود را افزایش دهند. این سرویس در ایران هم مورد استقبال مردم قرار گرفته است. البته لازم به ذکر است که تنوع فروشگاه‌های ما به‌ویژه در حوزه ملزومات زندگی عادی و روزمره مردم مثل خریدهای سوپرمارکتی هم بی‌تأثیر نبوده است

او معتقد است که سرویس‌های اعتباری در کشور این پتانسیل را دارند که مثل مسترکارت و ویزاکارت که همه در اروپا و آمریکا از آنها استفاده می‌کنند، به سرویسی فراگیر تبدیل شود. این امکان برای سرویس اعتباری تارا که بدون سود و کارمزد است، بیشتر هم می‌شود. به باور قنادپور، استفاده از سرویس‌های اعتباری یک فرهنگ است و برای اینکه رونق بگیرد، باید فرهنگ آن در جامعه جا بیفتد. او می‌گوید: «در واقع، تصور عموم مردم از سبک زندگی اعتباری، زندگی قسطی است فرهنگ ایرانی بدهکار بودن را مضموم می‌داند، اما این جریان به افزایش قدرت خرید مردم کمک کرده و یک جریان سالم پول را رقم می‌زند

خرید کردن با جیب خالی

به گفته مدیرعامل تارا، ۱۴۰۲ برای این شرکت سال خوبی بوده و دستاوردهای قابل قبولی داشته‌اند؛‌ دستاوردهایی نظیر گسترش تعداد فروشگاه‌ها، افزایش تعداد کاربران سازمانی تا ۷میلیون و مدل کسب‌وکاری اعتبار خرد تارا. او در این خصوص می‌گوید: «برای استفاده از اعتبار BNPL تارا نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست. شما با جیب خالی می‌توانید از تارا اعتبار بگیرید، از فروشگاه‌های ما خرید کنید و از یک ماه بعد آن را برگردانید. می‌توانید تصور کنید این چه مزیت رقابتی می‌تواند باشد و چقدر می‌تواند گره از مشکلات زندگی مردم باز کند! آنها امکان خرید از بهترین‌ و معتبرترین فروشگاه‌هایایران مانند افق کوروش، هایپرمی، دیجی‌کالا، طلافروشی‌های ساعتچی و کیا گالری، ارائه‌دهندگان خدمات مسافرتی، استادکار و بهترین برندهای پوشاک را دارند

چالش‌های حوزه فناوری و نوآوری

درست است که تارا در مسیر توسعه قرار دارد و سال ۱۴۰۲ را با دستاوردهای قابل قبولی پشت سر گذاشته،‌ اما این شرکت هم مثل همه شرکت‌ها با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است. قنادپور درباره چالش‌های راه‌اندازی چنین کسب‌وکاری در ایران می‌گوید: «فعالیت در بخش خصوصی چالش‌های خاص خودش را دارد؛ از چالش‌های برگرفته از محیط کلان گرفته تا نیروی انسانی. در حوزه فناوری و نوآوری این چالش‌ها دوچندان هم می‌شوند. چالش‌هایی نظیر رگولاتوری، عدم ثبات شرایط اجتماعی، تغییرات فناوری و فرهنگ سازمانی از دیگر چالش‌هایی هستند که ما با آنها درگیر بوده و هستیم

استقبال خوب مردم از تارا

بنا بر صحبت‌های مدیرعامل تارا، سرویس‌‌های این شرکت مورد استقبال بخش بزرگی از مردم قرار گرفته و رشد و فراگیری آن با سرعت زیادی در حال رخ دادن است و آنها از میزان معرفی تارا به دیگران توسط کاربران فعلی‌اش تعجب کرده‌اند. قنادپور با بیان این موضوع می‌گوید: «استقبال مردم از تارا تاکنون خیلی خوب بوده، اما ما نیز باید روی کیفیت خدمات، بهبود زیرساخت‌ها و تنوع سرویس‌ها کار کنیم. تارا دارای یک سرویس کیف پول با ویژگی «بازگشت وجه» است که ظرفیت بسیار خوبی برای رشد و توسعه دارد. کارها و ایده‌های زیادی داریم که امیدواریم همه شرایط، بهویژه شرایط عمومی جامعه و اقتصاد، روند بهبودی را طی کند تا همه با حال بهتری مسیر را ادامه بدهیم. دوست داریم مردم با درک عمیقی از مفهوم «خرید اعتباری» تارا را انتخاب کنند. ما به دنبال افزایش قدرت خرید مردم و در ادامه آن افزایش رفاه جامعه هستیم. آینده تارا روشن است اما اگر بخواهم دقیق‌تر در این باره صحبت کنم، باید بگویم که من سال ۱۴۰۳ را از دو جنبه می‌بینم؛ یکی افزایش فروش برای همکاران تجاری و پذیرندگان ما که با توجه به بازاری که الان داریم بعضاً تا ۷۰ الی ۸۰ درصد افزایش فروش هم داشته و می‌تواند برای فروشگاه‌های تارا به‌ویژه با وضعیت اقتصادی سال آينده مهم باشد. دومی افزایش رفاه مالی افراد به‌ویژه طبقه متوسط و برساخت فرهنگ استفاده از سرویس‌های اعتباری است که باید اتفاق بیفتد تا ما هم با خیال راحت از توسعه محصولاتمان صحبت کنیم. به هر حال، تارا یک پلتفرم است و همیشه باید تلاش کند دو کفه عرضه و تقاضا را مدیریت کند و اگر بتواند این تعادل را ایجاد کند، ۱۴۰۳، سال خیلی بهتری خواهد بود. »

در ادامه:

مدیر مارکتینگ و برند تارا از برنامه‌های سال جدید می‌گوید: مصاحبه با ایمان مشعلچیان

گفتگوی خواندنی مدیران ارشد تارا درباره آنچه در تیم‌های تارا گذشت: مصاحبه با آرین افشار، رضا معینیان، مهدی شیرین‌آبادی و امین حسینی

2 نظر در “گفتگوی مدیرعامل تارا با مجله «عصر تراکنش» به بهانه پایان سال ۱۴۰۲

  1. فرامرز گفت:

    درخواست سقف اعتبارودارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *