تارا یکی از شرکتهای لندتکی و فعال در حوزه اعتبار در بازار ایران است که رسالت خود را در بهبود رفاه حال مالی مردم و دادن اعتبار به آنها برای رفع نیازهای روزمرهشان تعریف کرده است؛ رسالتی که در رکود تورمی حاکم بر کشور، میتواند خدمت بزرگی به مردم و بخش تولیدی جامعه باشد؛ چون همزمان با افزایش قدرت خرید مردم، اعتبار ارائهشده را هم به سمت خرید کالا سوق میدهد تا از تورم بیشتر جلوگیری کند. این شرکت در سالی که گذشت با برگزاری کمپین «قرض نگیر، از تارا دستی بگیر» به شناساندن مفهوم اعتبار به مردم کمک کرده و توانسته با افزایش تعداد پذیرندگانش و اتصال به مجموعههای بزرگی مثل هایپر می، خانومی، روژا، وال مارکت و بسیاری دیگر از فروشگاههای معتبر ایرانی سهم بازار بیشتری به دست آورد و دستهبندی خدمات و کالاهای تحت پوششش را هم بیشتر کند. بنابر صحبتهای مدیران این شرکت، آنها مسیر توسعه تارا را در سالی که گذشت هموار کردهاند و عمده تمرکزشان در سال جدید روی توسعه نظام اعتباریشان خواهد بود.
توسعه زیرساخت در همه ابعاد
طبق صحبتهای مهدی شیرینآبادی، مدیر ارشد فنی شرکت تارا، در سالی که گذشت تمام تمرکزتارا را روی سرویس BNPLشان بود و فیچرهایی را به آن اضافه کردند و تعداد پذیرندگانشان را نیز افزایش دادهاند. او میگوید: «در حال حاضر بیش از ۷هزار شعبه را پشتیبانی میکنیم. نکته مهم در این زمینه، حضور فروشگاههای فیزیکی و آنلاین در کنار هم هست. راهاندازی شعب حضوری، کار بسیار دشواری بودی که با اضافه شدن هایپرمی، وال مارکت و دیلی مارکت در سراسر کشور بسیار گستردهتر هم شد. بهصورت کلی افزایش تعداد پذیرندگانمان و فراهم کردن زیرساختهای فنی برای این توسعه یکی از دستاوردهای بزرگ ما در سال ۱۴۰۲ بوده و دسترسی مردم به فروشگاههای مختلف را برای رفع نیازهای روزمرهشان سادهتر کرده ایم. اتصال ما به تردپارتیها نیز مسئله مهمی بود که در سالی که گذشت، محقق شد.»
رشد چندبرابری کاربران و پذیرندگان در سال ۱۴۰۲ گرچه یکی از دستاوردهای تارا بوده، اما آنها را با چالشهایی نیز مواجه کرده که شیرینآبادی دربارهشان میگوید: «رشد چندبرابری کاربران و پذیرندگان بارگذاریهای زیادی را به همراه داشت و مجبور به بهینهسازی سیستمهایمان شدیم تا یک سیستم بهروز و کارآمد داشته باشیم. مردم وقتی در فروشگاه پای صندوق میروند، میخواهندکارشان سریع راه بیافتد و ما هم نمیخواستیم با هیچ خطای سیستمی از سمت ما روبهرو شوند. برای همین در توصیف سالی که گذشت باید بگویم که ۱۴۰۲ برای ما سال رشد و توسعه بود و تیم تارا در این سال بالغ شد.»
او در خصوص برنامههایشان برای سال جدید بیان میکند: «ما در حال کار کردن روی طراحی نرمافزارمان هستیم تا به لحاظ UX و UI بهتر شود و کاربر احساس راحتی بیشتری کند. همچنین، فیچرهای جدیدی به آن اضافه خواهیم کرد؛ فیچرهایی نظیر خدمات BNPL و جستوجویمحصول. به سرانجام رساندن چنین اقداماتی به حضور نیروهای انسانی متخصص وابسته است و من فکر میکنم که بزرگترین چالش ما و شرکتهای فناورانه دیگر در سال جدید، جذب و نگهداشت نیروی انسانی باشد. در کنار این میتوان به تورم و مسائل رگولاتوری نیز اشاره کرد. رشد ما مقطعی نبوده و نمودار رشد شرکت صعودی بوده است. به همین دلیل فکر میکنم که سال جدید هم برایمان سال خوبی باشد.»
رشد ۲۰درصدی تعداد کارکنان واحد رشد
آرین افشار، مدیر ارشد رشد شرکت تارا نیز میگوید که او و تیمش در سال ۱۴۰۲ روی رشد تارا و محصولاتش تمرکز کردهاند: «در سال ۱۴۰۲ بازار BNPL در ایران داغ بود و فضای رقابتی خوبی شکل گرفته است و ما نیز برای اینکه طبق روندهای روز ایران و جهان جلو برویم، بخش بزرگی از تمرکزمان را روی این حوزه گذاشتیم. تارا یکی از سرویسهایی است که هم امکان خرید حضوری از طریق نرمافزار موبایلی را فراهم کرده و هم در وبسایتها وجود دارد و یکپارچه کردن این دو کار سادهای نبود که در سال ۱۴۰۲ انجام شد. تیم رشد شرکت در سال ۱۴۰۲ با یک رشد ۲۰درصدی روبهرو بوده و این به توسعه خدمات ما کمک میکند، برای مثال در سالی که گذشت توانستیم سرویس وام سازمانی را به اپلیکیشن تارا اضافه کنیم و میخواهیم دو فیچر دیگر هم به آن در سال جدید اضافه کنیم. همچنین در سال ۱۴۰۲ سه سرویس جدید به تارا اضافه شده است.»
افشار سپس بزرگترین چالش را در سال ۱۴۰۲ موضوع تبلیغات میداند و معتقد است که اکثر تبلیغات حوزه B2C چندسالی است که در بستر شبکههای اجتماعی انجام میشود و فیلترینگ و محدودیتهایی که برای اینترنت و شبکههای اجتماعی گذاشته شده، کار تبلیغات را دشوار کرده است.
طبق صحبتهای او، برنامه اصلی آنها در سال ۱۴۰۳ بزرگتر کردن بازار BNPL خود، بالا بردن سقف اعتبارها، ارائه راهکارهای B2C، ارائه محصولات جدید و ملموستر کردن استفاده از تارا است و میخواهند کاربر بتواند دادهمحور خرید کند.
او در آخر درباره چالشهایشان میگوید: «سال جدید با چالش منابع انسانی روبهرو خواهیم بود؛ چالشی که امروز هم با آن دستوپنجه نرم میکنیم. علاوه بر این با چالش توسعه زیرساختها و رقابت سالم در بازار نیز مواجه خواهیم شد، اما با وجود همه این چالشهای احتمالی، من ۱۴۰۳ را برای تارا سال رشد میدانم.»
رشد چندبرابری تعداد پذیرندگان و حجم معاملات
رضا معینیان، مدیر فروش سازمانی شرکت تارا نیز توضیح میدهد که عمده تمرکز آنها در یک سال گذشته روی ارائه و توسعه سرویسهای پیشپرداختشدهشان بوده تا بتوانند حجم معاملاتشان را خودشان مدیریت کنند و در کنار آن به کمک سرویس اعتباریشان تعداد مشتریان و پذیرندگانشان را نیز افزایش دهند: «هدف ما در سال گذشته این بود که علاوه بر افزایش تعداد پذیرندگان، تنوع دستهبندیها را هم داشته باشیم و میزان تعامل و استفادهمان را بالا ببریم. همچنین روی مدیریت تولید کار کردیم تا سهم بازار بیشتری را برای خود کنیم. سرویس جدید ما در سال ۱۴۰۲، سرویس تسهیلاتمان بوده که سال آینده تمرکز بیشتری روی آن خواهیم داشت. یکی از مزیتهای سرویس اعتباری ما در مقایسه با رقبایش این است که سقف اعتبار و تعداد پذیرندگان تارا بیشتر است و اعتباری که به افراد داده میشود، باید در کانالهای مشخصی خرج شود تا اقتصاد کشور را دچار مشکل نکند.»
او معتقد است که تمرکز روی سازمانهای دولتی میتواند به افزایش حجم معاملات تارا کمک کند و بیان میکند که در سال ۱۴۰۲ با تمرکز خاصی که روی این موضوع داشتهاند، توانستهاند از پس چالشهای تعامل و ارائه خدمت به بخش دولتی برآیند. علاوه بر این، با توسعه زیرساختهایشانبرای خودشان یک مزیت رقابتی ایجاد کردهاند و در جلساتی که با مشتریان و پذیرندگان داشتهاند، هیچیک از آنها اعلام نارضایتی نکرده و سرویس همیشه در دسترس بوده است.
به نظر او، آنها در ۱۴۰۲ که سال مهم و حساسی هم برای تارا بوده، مسیر توسعه آن را هموار کردهاند و باعث مقیاسپذیریاش شدهاند و سال ۱۴۰۳ برای آنها سال تثبیت و شکوفایی خواهد بود. او در خصوص برنامههایشان برای آینده اظهار میکند: «ما در حال حاضر یکی از بازیگران بزرگعرصه اعتبار در کشور هستیم و رسالت خودمان را با ارائه خدمات رفاهی به مردم تعریف کردهایم و در سال آینده روی ارائه سرویسهای رفاهی که قدرت خرید مردم را افزایش دهد، متمرکز خواهیم شد.»
ارائه اعتبار به بیش از ۹۰۰ سازمان دولتی و خصوصی
امین حسینی، مدیر توسعه کسبوکار شرکت تارا نیز توضیح میدهد که این شرکت برخلافسرویسهای مشابه دیگر که خرید کالاهای با دوام را هدف قرار دادهاند، روی ارائه کالاهای مصرفی روزانه مردم متمرکز شده و کوشیدهاند تا با شناسایی درست نیازهای افراد نظام اعتباری کارآمدی را صورتبندی کند تا این اعتبارها به مقروضتر شدن دهکهای اقتصادی کمبرخوردارمنتهی نشود.
به باور او، ۱۴۰۲ برای تارا سال بلوغ بوده و این شرکت توانسته دستاوردهایی نظیر تغییر مثبت در بخش عملیات و کاهش زمان پاسخگویی برای احرازهویت افراد با توجه به افزایش تقاضا پس از تبلیغات گسترده، ارائه نسخه جدید اپلیکیشن تارا که با توجه به بازخوردها و نیازسنجی از افراد و سازمانها بوده، ارئه خدمات اعتباری و بنکیف به بیش از ۹۰۰ سازمان دولتی و خصوصی، ارائه خدمت «الان بخر، خردخرد پرداخت کن» به بیش از ۷هزار نفر و ارائه خدمات مالی در بیش از ۷هزار سعبه آنلاین و حضوری داشته باشد.
حسینی در خصوص چالشهایی که داشتهاند نیز صحبت میکند: «ما همواره در فرایند BNPL با دو چالش اصلی روبهرو هستیم؛ کمیسیون پایین پذیرندگان و ریسک بالای اعتباردهی. علاوه بر اینها، با یکسری ریسکها مانند نرخ نکول، استفاده از رباتها، ارسال لینک جعلی، شبیهسازیسیمکارت، استفاده از اسناد دیگران و بازپرداخت اقساط با کارت بانکی دزدیدهشده هم مواجهیم.»
شکلگیری تارا در مجموعه گلرنگ و استفاده از زنجیرههای تأمین این کسبوکار به آنها این امکان را داده تا قیمت تمامشده کالاها را کاهش دهند و بتوانند علاوه بر کالاهای بادوام روی کالاهای مصرفی مردم نیز تمرکز کنند و اعتبار دوماهه صفر درصد بدون کارمزد ارائه دهند تا مشتری در کوتاهمدت به نتیجه مطلوبش برسد. او در ادامه درباره برنامههای آیندهشان بیان میکند: «در سال ۱۴۰۳ روی افزایش ارائه خدمات اعتباری و بنکیف سازمانی، افزایش شعب فروشگاهی، افزایش فرهنگ اعتبار و اعتماد و تعامل بیشتر با پلتفرمهای دیگر وقت خواهیم گذاشت.»
در ادامه:
گفتگوی خواندنی عصر تراکنش با مدیرعامل تارا را از دست ندهید: مصاحبه با دکتر حامد قنادپور
مدیر مارکتینگ و برند تارا از برنامههای سال جدید میگوید: مصاحبه با ایمان مشعلچیان